מנהל משאבי אנוש כמחולל ההקשר (CONTEXT) של הגולש, הספן, והעצמת ההון האנושי בארגון

החתירה המתמדת להעלאת ערך הארגון מושפעת ללא כל ספק מאיכות ההון האנושי בארגון, המורכבת ממקצוענות ניהולית, אישית, ארגונית ומצוינות אנושית.
בתקופה בה מתרחשים תהליכים בעלי תפניות חדות ותמורות רבות עוצמה, בתחום הכלכלי, הפוליטי, הארגוני והעסקי, נדרש ממנהלים לפתח יכולת אישית וניהולית שיש לגולשי הגלים ולספנים בספינות המפרש.

ההקשר שגולש הגלים לדוגמא ,או משיטי ספינות מפרשים מעניקים לפעולתם הוא – אתגר! האתגר של ניצחון על איתני הטבע! האתגר – הניצחון של עוז רוח האדם וכח רצונו!

לא שהגולשים והספנים לא מודעים לסכנות ולמחיר שהם עלולים לשלם, לא שהפחד לא אוחז בהם לעיתים בעת ההתמודדות, אך מה שמאפיין אותם בעיקר הוא האתגר להתמודד עם הגורם החזק מהם! לא להיכנס לחרדות ולא להתלונן על מר גורלם.

מעבר לפיתוח המיומנות הטכנית (מקצוענות) שהגולשים והספנים רוכשים תוך כדי אימון ותרגול של שעות רבות, הם מפתחים יכולת 'קריאת מפה', זיהוי הכוחות והזרמים והכיוונים, ויצירת פעולה מתואמת להפליא עם הכיוון הנכון, תוך זיהוי היכולות, הכוחות והמשאבים העשויים להובילם למטרתם.

ואכן, מחזה מופלא נראה לכל מי שצפה פעם בתחרות גלישת גלים. התרגשות! השראה! והתפעמות עזה אנרגיות גבוהות, דריכות ,יש במופע הספורט של גולש הגלים המצליח ל'רכב על תנועת הגל', ולזרום איתו עד לסיום, לחוף. אזי עולה בנו הערכה רבה לאומץ ליבו, ליכולתו, לתושיתו, לחושיו ולרוח הספורטיבית שהוא מגלה, לתחרות ולהתמודדות המנטלית והשכלית שהוא נדרש להפעיל בפעולתו.

לכל מנהל בארגון ובוודאי למנהל משאבי אנוש, תפקיד חשוב בהעצמת ההון האנושי, במיוחד את הקברניט, ע"י הקשבה דרוכה ומכוונות ( Listening Oriented) לאותות מבחוץ ובו זמנית לאותות העולים מבפנים.
משימה זו דורשת מאמץ מנטלי וחשיבתי, ויכולת גבוהה להקשיב בו זמנית למספר מקורות (קולות) ולפעול באינטגרציה תוך קליטת המידע של לקוחות (פנים וחוץ) ולפעול נכון על מנת להישאר איתנים על הגל…..!!

בדרך כלל אותות המצוקה יגיעו מ 'לקוחות החוץ', שיקרינו על התנהלות 'לקוחות הפנים'- העובדים, ההתכוונות המידית והראשונית של הארגון תהיה לתת מענה ללקוחות החוץ. ואז נוצר לחץ מנטלי על העובדים (לקוחות הפנים) שלא מצליחים ל'ספק את הסחורה'.

מדוע? נדרשת פעולת חקר ולמידה?
זה כבר מקום לעצור להתבונן כיצד מתמודדים העובדים? (לקוחות הפנים) האם הם תגובתיים או יזמים? איזה יחס הם 'זוכים' מההנהלה על הצלחותיהם ועל טעויותיהם ? חשוב שכל מנהל בתחום ארגוני השרות ידע:
א. שירות מיטבי היא פעולה אוטונומית של האדם הנובעת מהרצון לנתינה מהרצון להיטב עם הזולת.
ב. עובד שמרגיש רע בארגון- לא מסוגל לתת שרות טוב!!!
ג. לכן מחויבותו של כל מנהל לראות מה מפריע לעובד לתת השרות הטוב?
לביצוע פעולה חשובה זו מתבקש שינוי יזום של ההקשר ביחסי מנהל עובד. מיחס מנהל לעובד של 'ספק משאבים' (כוח פיסי, זמן, ידע תושייה יכולות ) תמורת התגמול שהוסכם עם הארגון.
ל' לקוח ארגוני פנימי' שזקוק וזכאי ל: הערכה, להדרכה ,הכוונה, לקבלה לאמון, ליחסי אנוש מטיביים , לאתגר , למתח חיובי בעבודה לסביבת עבודה מפרגנת, , עם אנרגיות חיוביות ועוצמה מנטלית גבוהה.
שינוי תודעתי זה אצל מנהל יאפשר לו להביא כישורי ויכולות מנהיגות טבעית הטמונים בו ועליו לגלותם להשתמש בהם- כולם ירוויחו!!

התמודדות במצב משברי
במצב בו הארגון בצמיחה והתפתחות, או במצב בו יש ביקוש ער למוצר או לשרות של החברה – יש חשש שהארגון ומנהליו יאמצו התייחסות של: 'יהירות ושאננות' ( 'הכל בסדר' 'סבבה' 'הכל תחת שליטה'….פרט ל…) העלולים
להשפיע על הדריכות והערנות המנהיגותית הנדרשת. יש גם סכנה כי תהיה נטיה לדחות כל 'איתות על סערה' (או משבר) המתקרב/ת מעבר לאופק (יכולת הראיה / זיהוי).

אולם במצב בו 'הסערה הגיעה', וטלטלה את הארגון, הנטיה המידית של מנהלים היא לנקוט אמצעי חרום על מנת לשרוד.
תחושות של דאגה, סכנה, איום וקיום מופיעות במרחב הארגוני והניהולי. השפה הניהולית והאנושית נעשית שיפוטית, ביקורתית, מאשימה אחרים, לחוצה, חסרת סבלנות, כאשר הגורם האנושי (מנהלים עובדים ולקוחות) הוא הראשון להיפגע.

ניהול מצב משברי דורש ממנהל יכולת מנהיגות הבאה לידי ביטוי ב: איתנות ובטחון נפשי, ענייניות, שיקול דעת, בהירות, שלווה, ויכולת קבלת החלטות מהירה במצבי חוסר וודאות.

היכולת ליצור מצב חדש של צמיחה והתפתחות (עסקית, כלכלית, פוליטית, אנושית) קשורה ליכולת המנהלים ומנהיגות הארגון ליצור הקשר ((context מעצים לפעולות הארגוניות, הניהוליות, המקצועיות והאנושיות.

לכל מנהל בארגון, ולמנהל משאבי אנוש בעת הזו עשויה להיות השפעה מכרעת ביצירת הקשר מעצים לפעולה ארגונית הכרוכה במאמץ, במחיר אנושי וארגוני.
ההקשר שאנו עשויים ליצור נמצא בחשיבה שלנו, בשפה שלנו וביכולת הביטוי האנושי והרגשי. מנהל, ומנהלי משאבי אנוש עשוי להיות גורם משמעותי בתמיכה מסייעת לתהליך ההכוונה של האנרגיות האנושיות בארגון.
רוח הארגון בעת הסערה היא העומדת למבחן – למנהל משאבי אנוש תפקיד מכריע כחלק מהנהגת הארגון.

הנכם מוזמנים לקיים מפגש תעסוק בתפקידו של מנהלים שלכם (בכירים וזוטרים) בתהליך העצמת ההון האנושי בארגון ובתהליך יצירת הקשר נכון של כלל הפעולות שיאפשרו לממש את הפוטנציאל הארגוני, האנושי והעסקי.

יהושע גלעד
מנהל חברת גלעד
יעוץ לפיתוח ארגוני

סגירת תפריט