אימון התלמיד להצלחה בלימודים (העצמת האפקטיביות של השעות הפרטניות)
מספר התכנית בגפ"ן – 42036
התכנית מאפשרת למורים זווית ראיה חדשה המקנה למורים יכולות השפעה, רתימה והעצמת התלמיד בהתמודדותו עם משימה לימודית מאתגרת מנקודת ראותו.
התכנית ממוקדת באסטרטגיות החניכה והאימון להצלחה בלימודים ובחיים כחלק מהעשרת ארגז הכלים הפדגוגי.
המורה מעצב מחדש את ציפיות התלמיד מעצמו כדרך לפיתוח יכולות אישיות לימודיות ואנושיות. המורה והתלמיד הופכים להיות צוות המתמודד יחדיו ולומד מתוך התנסותם. מסוגלות התלמיד והמורה גם יחד מתעצמים לרמת מחויבות ואחריות גבוהה יותר.
פיתוח יכולות התלמיד והמורה להביא את הביטוי העצמי המלא של שניהם. שיפור אפקטיביות של המפגש החינוכי הפדגוגי והאנושי. העצמת תחושת הערך העצמית של התלמיד והמורה בנתיב ההצלחה.
השאירו פרטים לקבלת מידע נוסף לתאום מפגש ולכל שאלה ובקשה!
למידה ממוקדת פרט – אימון להצלחה בלימודים, אפקטיביות המורה בחניכת תלמידיו להצלחה בשעורים פרטניים וקבוצות קטנות
הקדמה
רפורמת אופק חדש יצרה אפשרויות חדשות ללמידה אפקטיבית במסגרות גמישות מותאמות לצרכי התלמידים.
להלן הצעה שפיתחנו בחברתנו, ולדעתנו עשויה לתת מענה מעצים למורים המלמדים בשעות הפרטניות ובקבוצות קטנות. ניתן לקיים השתלמות הן למורים בבית הספר, והן להכשרת מנחים/ות להנחית ההשתלמות למורים בבתי הספר.
רציונאל
מתוך המחקר והידע המקצועי המצטבר יודעים אנו כי לאדם בעל הערכה עצמית גבוהה ואמונה ביכולתו, סיכויים טובים וגדולים יותר, להתמודד עם קשיים הניצבים בדרכו (אומר הפסיכולוג החברתי אלברט בנדורה*). בנדורה רואה חשיבות רבה בהבניית ביטחון של "המסוגלות העצמית" – להתמיד, להיות אחראי, לסייע לתלמיד למצוא את מקומו במשפחה, בקבוצה ובכתה.
תהליך זה ניתן לחולל ע"י תהליך חניכה (COACHING) ממקור סמכות מקצועי, המשכיל להביא את התלמיד להאמין בכוחו ובערך עצמו, ע"י יצירת אסטרטגית "הצלחות קטנות" (SMALL WINS) המאפשרת לתלמיד להבחין בקשר בין רצף פעולות נכון, לתוצאות רצויות לשביעות רצונו.
בתהליך זה מופעל "אפקט פיגמליון" הידוע, המעצים את התלמיד מבחינה רגשית ונותן לו אנרגיות להתמודד עם המשימות הלימודיות והדרישות החינוכיות, אותן הוא מתקשה לבצע, ולעיתים ביצוען גורם לו מפח נפש, הבולם את רצונו להתמודד ולהצליח. המפגשים הפרטניים ובקבוצות מאפשר פיתוח תהליך פדגוגי חינוכי בר ערך רב.
בהכשרות המקצועיות בתחומים רבים מקובל לראות בתהליך ההכשרה 4 מרכיבים:
א. הקנית ידע לתפקיד.
ב. הקנית מיומנויות לתפקיד.
ג. הגדרת מהות אחריות.
ד. אוריינטציה לתפקיד וחיזוק תחושת המסוגלות העצמית והעלאת הערך העצמי של האדם בתפקיד.
יתר על כן, על מנת שתלמיד יהיה בעל יכולת לקלוט ידע חדש להבינו ולהפנימו, להטמיעו ולהשליכו, ויהיה בעל יכולת לרכוש מיומנויות למידה בתחום 4 'שפות' הנלמדות בבית הספר: אוריינות, מתמטיקה, אנגלית ומחשבים, נדרשים שני תנאים חשובים ביותר: א) ידיעתו והכרתו של התלמיד את תפקידו, וחיזוק תפיסת התלמיד הן כאדם חושב והן כחבר בחברת התלמידים. ב) יכולת מסוגלות עצמית גבוהה, ואמון גבוה בעצמו וביכולתו.
לכן התוכנית משלבת את 4 האלמנטים המחזקים את יכולת התלמיד להתמודד ולהצליח.
- תכנית זו מפתחת יכולות ודפוסי חשיבה חדשים והתנהגויות חדשות המאפשרות לתלמיד לחולל את הצלחתו, באחריות ויזמותו האישית בסיוע המורה כחונך/מאמן לפיתוח יכולתו האישית והחברתית.
תפוקות צפויות של התלמידים מתוכנית זו
- התלמיד מפתח מודעות ויכולת הקשבה ומשמעת פנימית ליצירת הצלחתו!
- התלמיד מחזק את מחויבותו האישית, ואת המוטיבציה האישית שלו ללמוד ולהצליח.
- התלמיד מגלה את היכולות והכישורים האישיים הטמונים בו ומפתח אותם.
- התלמיד יוצר לעצמו חזון אישי ומטרות, אותן הוא רוצה להגשים בעזרת המורה המאמנ/ת והתכנית, ואשר למענם הוא בוחר לפעול במחויבות גבוהה.
- התלמיד מזהה את 'אבני הנגף' – היוצרות לו בעיות וקשיים בנתיב ההתקדמות.
- התלמיד רוכש כלים וידע להשתמש בהם, להתמודדות אפקטיבית עם 'אבני הנגף' בנתיב הלמידה.
- התלמיד יודע לבחור ולפעול בהרגלים נכונים ובמיומנויות אפקטיביות לארגון ולניהול הזמן.
- התלמיד מפתח את אחריותו האישית ללימודים ולמחויבויות האחרות במעגלי חייו.
תפוקות צפויות של המורים בהשתלמות
- המורים – ילמדו כיצד לחנוך ולאמן תלמידים לפיתוח יכולות חשיבה גבוהה, ניהול זמן וקבלת החלטות בניהול תכנית ההישגים שירצו ויבחרו להצליח בה. המורים ילמדו כיצד לרתום את התלמיד ואת הוריו לשיתוף פעולה, בתהליך שיסייע ויקל מאד על התלמיד את התמודדותו הלימודית והחברתית.
- אחד התוצרים של המורים יהיה שיתוף פעולה ברמה גבוהה יותר, מהתלמידים המשתתפים בתוכנית במסגרת השעות הפרטניות, ויצליחו להביא אותם להישגים גבוהים יותר.
- צמצום שחיקת הצוות החינוכי באופן משמעותי!
- העצמת השתלבות התלמידים בכתות ובתהליך הלמידה החדש תהיה ברמה גבוהה.
- לצוות החינוכי תגרם תחושת סיפוק עמוקה וגאווה מקצועית בלתי רגילה מפעולתו החינוכית.
מסגרת למידה : 30 ש"ע במסגרת בית ספרית. 60 ש"ע במסגרת הפסגו"ת.
מספר מורים: חדר מורים לומד.
הכשרת מנחים: מסגרת להכשרת חונכי מורים בתכנית אימון להצלחה בלימודים בפסג"ה אפשרית.