מצויינות בעבודת צוות פדגוגי/ארגוני (משותפות עוצרת לשותפות יוצרת)
מספר התכנית בגפ"ן – 42871
השאירו פרטים לקבלת מידע נוסף לתאום מפגש ולכל שאלה ובקשה!
סדנא לפיתוח והעצמת איכות עבודת הצוות החינוכי בבית הספר.
הרציונאל
צוות זה דבר חשוב בחיים!… אחד ההסברים לקיום עבודת צוות, הוא בצורך האנושי הבסיסי למימוש צורך לשייכות, הוקרה, זהות והזדהות, שהם צרכים קיומיים ואנושיים.
יחד עם זאת סוגית בניית ופיתוח צוותים היא סוגיה מרכזית שבה עוסקים ארגונים חברות וקהילות. זכות קיומו של צוות היא ביכולתו ליצור משאב ארגוני גדול יותר מצרוף סך המשאבים האישיים. תופעת הסנרגטיקה בעבודת צוות החינוכי הוא מושג ידוע מקובל ומוסכם ביחס לערכו לתהליכי העבודה. הבעיה היא שיש מנהלים וצוותים חינוכיים שאינם יודעים כיצד לחולל טרנספורמציה ממצב תפקודי של: 'סינרגטיקה שלילית' למצב 'סינרגטיקה חיובית' או בשפתנו משותפות עוצרת (ואולי גם 'חונקת') לשותפות היוצרת את חברי הצוות כצוות יוצר וצומח.
הקנית הבחנות ומיומנויות אלו למנהלים, ראשי צוותים חינוכיים וחברי הצוותים החינוכיים עצמם עשויה לחולל תהליך של אפקטיביות ומצוינות ברמה גבוהה, לשביעות רצון חברי הצוות החינוכי ההורים והתלמידים.
תפוקות אפשריות לסדנה
1. המשתתפים יעמיקו את ההכרות והקשר בין המורים בצוות החינוכי.
2. חברי הצוות יבחינו בין מצב בו הצוות פועל בדפוס שותפות עוצרת, לבין מצב בו הצוות פועל בדפוס שותפות יוצרת.
3. המשתתפים יזהו ויצרו יחד פתרונות באחריות משותפת, בגורמים העוצרים את השותפות ויסירו 'אבני הנגף' ומפחי הנפש מדרכו של הצוות.
4. הצוות החינוכי יפתח תרגולות לצמצום מצבי תקיעות וחוסר האפקטיביות, ושחיקת חברי הצוות בתפקידם.
5. המשתתפים יבחינו מהי עבודת צוות אפקטיבית ומהם התנאים ליצירתה, תוך זיהוי הגורמים המקדמים עבודת צוות החינוכי .
6. יצירת פתרונות והצעות ליצירת שותפות חדשה היוצרת את הצוות כשותף ביצירתו (שותפות היוצרת צמיחה אנושית מקצועית וחינוכית).
נושאי הלמידה
העמקת ההכרות בין חברי הצוות.
בשביל מה עבודת צוות? תועלת מול עלות.
למידת הבחנות חשובות בהקשר של עבודת צוות והרלוונטיות לצוות שלנו:
א. אפקטיביות בעבודת צוות.
ב. מצוינות בעבודת צוות.
ג. מנהיגות בעבודת צוות.
ד. 'טיפוסים' (תפקידים בלתי פורמליים) בעבודת צוות.
ה. שותפות וערבות בצוות.
ו. שותפות עוצרת ושותפות יוצרת (שינוי הפרדיגמה).
אבחון חברי הצוות את מצבי 'שותפות עוצרת' בצוותם.
חשיבה יצירתית – הבחנות ותרגול.
אבחון חברי הצוות במצבי 'שותפות יוצרת'.
תרגול מעבר משותפות עוצרת 'לשותפות יוצרת'.
החופש והאחריות להיות גורם המחולל תהליך שכזה המביא גדולה אנושית ומקצועית.
שיטות ההדרכה
הבחנות ומושגים, דיונים בקבוצות קטנות, סימולציות, תרגילים, ניתוח אירועים, משחק תפקידים, טמ"ס, סרט הדרכה, יצירת נוהלים לטיפול במצבי 'שותפות עוצרת', יישום של 'אימונים יוצרי הצלחה' בין מפגש למפגש.
אוכלוסיית יעד- חדר מורים לומד
היקף הסדנה 30 ש"ע כהשתלמות מוסדית.
גודל הקבוצה : חדר מורים לומד.