המטרה
ליצור מודעות ומתן כלים מקצועיים לסגלים חינוכיים לאפשרות של משוב והערכה בית ספרית כמשאב מחולל צמיחה והתקדמות אישית ומערכתית.גם לבתי ספר בתכנית מרום, ובתכנית בתי ספר בניהול עצמי
הרקע
על מנת לשפר את ההישגים הלימודיים, החינוכיים והארגוניים, נדרש ביה"ס לקיים מערכת בקרה והערכה מתמדת של תהליכי העבודה בביה"ס בניהול עצמי.
על מנת להצליח להפעיל מערכת הערכה, בקרה ומשוב, נדרש ליצור תנאים ליצירת הצלחת התהליך בבית הספר על כל רבדיו. אקלים של אמון, אמינות, אכפתיות, פתיחות וערבות הדדית כרוח וכגאוות הצוות החינוכי.
ניתן לקיים תהליכי הערכה ובקרה על בסיס: מידע מלא וברור, אמין, בזמן אמת, אודות הפעילות הבית-ספרית, תוך שקיפות מלאה ונגישות למידע.
מערכת בקרה והערכה תומכת את מארג העשייה החינוכית בבי"ס בהיבט: הלימודי, המקצועי, הארגוני, הניהולי והחינוכי. קיום מערכת בקרה שכזו מאפשר תהליך קבלת החלטות לשיפור ביצועים והישגים.
מטרות ההשתלמות
המשתתפים ילמדו להגדיר ולהציב מטרות, יעדים ומדדים ולהציבם כאבני דרך שיאפשרו לכל מורה וצוות לזהות באופן ברור את נתיב התקדמותו.
המשתתפים ילמדו לתכנן ולבצע תכנית פעולה להשגת מטרותיהם ויעדיהם.
המשתתפים ילמדו לעצב כלי הערכה ומדידה ולהשתמש בהם בדרך אפקטיבית.
המשתתפים יפעלו כ"ארגון לומד", כלומר – למידה מההתנסות, הפקת לקחים ויישומם בדרך שיטתית ועקבית.
המשתתפים ילמדו כיצד לרתום את עמיתיהם לערך העצום שיוכלו להפיק בתהליך הערכה ומשוב בית-ספרי.
המשתתפים יישמו את הלמידה בעבודת ההוראה והניהול היום יומית (כל אחד בתפקידו) ויפיקו ערך ממנה.
עבודת המורים מחנכים תהיה אפקטיבית יעילה ומעצימה.
נושאי הלמידה
1.זיהוי כלי הערכה ומדידה של תהליכים ותוצרים בביה"ס ושימושם כיום, יתרונם וחסרונם.
2.זיהוי מרכיבי התרבות הארגונית והחינוכית בבית הספר שיאפשרו תהליך שכזה.
3.סימון מטרות ויעדים ככלי לפיתוח תכנית לימודים / תכנית פעולה, ואמצעי להגברת המוטיבציה.
4.חשיבותם של כלי בקרה והערכת תהליכים ותוצרים לפיתוח הפוטנציאל החינוכי והאנושי של ביה"ס.
5.יצירת תנאים של אקלים חברתי בחדר מורים ובהנהלה להצלחת התהליך.
6.בניית ויישום תכנית פעולה להשגת מטרה, כיוזמה אישית או מערכתית להזנקת התחום הרלוונטי.
תפוקות הלמידה
א. שיפור דרכי העבודה של צוותים ושיפור הישגים חינוכיים לימודיים ומקצועיים של מנהלים ומורים.
ב. שיפור הערכה ובקרה של תהליכים בביה"ס.
ג. הפעלת המשאבים (באופן אפקטיבי) – תביא לחיזוק תחושת העצמת האחריות המחוברות והשייכות של הסגל לביה"ס.
ד. שיפור בתהליכי קבלת ההחלטות של סגל המורים וצוות הניהול על סמך הפעלת כלי הערכה ומדידה.
ה. יצירת אקלים חברתי ומקצועי בצוות בית הספר שיאפשר צמיחה והתפתחות בית ספרית.
שיטת הלמידה: שיחות, דיאלוג מקצועי, למידה מתוך ההתנסות המפגשים עצמם ובמרחב העבודה , דיונים, משחקי תפקידים, ניתוח אירועים, סרטי הדרכה.
אוכלוסיית יעד: צוותי ניהול של בתי הספר, סגלים חינוכיים, מורים ומחנכים, צוותים אורגניים.
מסגרת הזמן: השתלמות בת – 30-60 ש"ע, הנחיית המשתתפים + הנחייה אישית לתכנון והערכת התהליך.