רציונל הקורס
א. ניתן לפתח מנהיגות
יכולת מנהיגותית איננה אך ורק פונקציה של מערך מולד של תכונות שאינו ניתן לפיתוח וללמידה. היכולת להנהיג מורכבת מצרוף של מיומנויות אישיות, מיומנויות מקצועיות, ומיומנויות של ארגון וניהול – הניתנים ללמידה ולפיתוח.
ב. פיתוח מנהיגות הוא באחריותם של הרכזים והמחנכים
פיתוח אפקטיבי של מנהיגות חינוכית צריך להתבצע ע"י המדריכים והמחנכים במסגרות החינוך הבלתי פורמליות. פיתוח המנהיגות הוא תהליך מתמשך המצריך ליווי של דמות המעניקה השראה ומהווה בעצמה מודל של מנהיגות לאורך זמן.
ג. פיתוח מנהיגות נעשה ע"י למידה פעילה
פיתוח אפקטיבי של מנהיגות נעשה ע"י למידה פעילה תוך ביצוע פעילויות שונות המתוכננות במיוחד לשם כך. התנסות במילוי תפקידים המחייבים קבלת אחריות, גילוי יוזמה, קבלת החלטות, יצירתיות בחשיבה וכו', תאפשר לנערים ללמוד ולהתפתח דרך קבלת משוב על תפקודם ודרך רכישת אמון ובטחון ביכולתם.
מטרות הקורס
טיפוח מנהיגות ככלי לארגון אורחות החיים בחברת הנעורים וניהולה בידי חברי הקבוצה.
טיפוח יכולת מנהיגותית ככלי לחיזוק הביטחון העצמי והפיתוח האישי.
הכשרת המנהיגות החינוכית בחברת הנעורים ובחברה הישראלית.
כלי להעברת המסרים החברתיים והערכיים של המסגרת החינוכית.
טיפוח האחריות החברתית ולמידת תפעול וארגון מסגרת חברתית חינוכית.
תפוקות הסדנה לפיתוח מנהיגות החינוכית
המשתתף ילמד להסתכל על תופעת המנהיגות מזווית ראיה חדשה.
המשתתף ילמד ויפתח את יכולתו האישית כאדם המשפיע על החניכים ועל ההורים בפרט, ועל מערכת החינוך בכלל, בראיה חברתית וקהילתית ככלל.
המשתתף ילמד כיצד לטפח מוטיבציית בני הנוער לפעילות חברתית.
המשתתף ילמד כיצד לטפח את היכולת האישית של החניכים וכיצד לשפר היכולת והביטוי העצמי של הקבוצה החינוכית.
המשתתף ילמד כיצד לרתום את ההורים לפעילות חינוכית בעלת משמעות. בעזרת הידע שירכוש המשתתף בסדנה יוכל לבצע פריצת דרך במערכת החינוך שלו ולהביאו לביטוי עצמי מלא ואיכותי. הידע בסדנה נשען על מערכת ידע עדכנית ביותר בתחום פיתוח מנהיגות ופיתוח מנהלים.
נושאי הלמידה בקורס
- מהי מנהיגות? מהו מסר מנהיגותי? מהי מנהיגות כיוצרת משמעות?
מחויבות, ציפיות חיוביות, הגדרה מחדש של הכלים אותם צריך המדריך לפתח.
יצירת החזון החינוכי וגיבוש המסר החינוכי של המדריך.
פיתוח כלים, מיומנויות ויכולות להעצמת המנהיגות: רתימה, יצירת מחויבות, הקשבה, העברת מסרים, תכנון, ניהול פרויקטים, למידה מתוך הצלחות, למידה מתוך כשלונות, העצמה, תקשורת אפקטיבית, משוב בונה, העצמת סמכות המדריך.
פיתוח מודעות עצמית, פיתוח האינטלגנציה הרגשית.
הערכת תהליכים ופרויקטים חברתיים.
שיטת הלמידה בקורס
קורס מופעל כסדנה פעילה המבוססת על יישום המשתתפים.
א. אימון אישי לכל אחד מהמשתתפים ע"י המנחה.
ב. אימון קבוצתי – מפגשי הדרכה קבוצתיים.
ג. הצגת הפרויקטים ויוזמות המנהיגות שהפעילו המשתתפים והערכתם. הערכת התהליך ההתפתחותי שהמדריכים עברו.
הצטרפות לסדנה על בסיס ראיון ומחויבות אישית להשתתפות פעילה בלמידה.