פיתוח כישורי מנהיגות חינוכית של המורה והמחנך בכיתתו לפיתוח המוטיבציה אוטונומית, פיתוח אחריות אישית, לפיתוח מוכנות התלמידים בהובלה של מורים ומחנכים והעצמת השפעתם על הצלחת תלמידים בכתה.

א. רציונאל

מתוך התבוננותי בתפקיד המורה בכיתה בשנים האחרונות, אני רואה כי הידע הפדגוגי בתחום הדעת להקניית הידע, המיומנויות והערכים, נמצא זמין אצל המורים. יחד עם זאת איננו מספיק כדי לחולל הישגים.  אנו כבר יודעים היום כי כדי להביא תלמידים להצלחה, נדרשים כיום גם יכולות וכישורים בתחום המנהיגות החינוכית (הנעה, העצמה, בניית מחויבות ומוכנות להתמודד מול קשיים).

בית הספר הרוצה לחולל הישגים גבוהים, ראוי שיפתח אצל המורה גם מודעות גבוהה לתפקידו, כנותן מענה לצרכים האנושיים של התלמיד, להעצמתו, לשיפור תחושת הערך הפנימית והצלחתו בתחום הלימודי והחברתי.

אנו מציעים לך המנהל, תכנית ייחודית זו הנותנת מענה אפקטיבי ביותר למורים שאינם מצליחים להניע תלמידים בעלי קשיים רבים, מאוכלוסיות מוחלשות, ליטול אחריות ומחויבות אישית להצלחתם בתחום הלימודי והחברתי.

אנו יודעים בצורה ברורה ביותר, מתוך המחקר והעשייה בשטח, שכאשר תלמידים חווים חוויה אנושית משמעותית, שהם חשובים למוריהם אישית, כבני אדם ולא רק כתלמידים, שמקשיבים לצרכים האנושיים שלהם, אזי הם  מוכנים להיפתח ולהיענות לדרישות לימודיות וחינוכיות רבות.

התכנית הזו מאפשרת לכל מורה נקודת הסתכלות חדשה על תפקידו, ויוצרת לו פרספקטיבה חדשה, מרעננת ומאתגרת לעשייתו החינוכית בכיתה ביום יום, בכל שיעור ושיעור, ובכך ליצור לעצמו ערך מוסף גבוה.

תהליך הלמידה וההתפתחות בתכנית (הפועלת בסדנא פעילה) קשור קשר אמיץ לעבודה היום יומית של המורה, הלומד בעיקר מתוך ההתנסות והיישום האישיים שלו ושל חבריו.

ב. תפוקות התכנית

  1. המורה יעצב לעצמו מחדש את תפקידו כמורה מוביל.
  2. המורה ידע על תופעת המנהיגות ,ומה היא מנהיגות חינוכית והקשרה למציאות בה הוא פועל.
  3. המורה יצליח להניע תלמידיו לאורך זמן ולפתח בהם מוטיבציה אוטונומית להצלחתם.
  4. המורה ילמד אסטרטגיות הנעה שונות מתוך ההתנסות האישית שלו, ויעצב את תפיסתו המנהיגותית ככלי מרכזי בעבודתו הפדגוגית והחינוכית.

ג.נושאי הלמידה בתכנית.(סילבוס)

  1. מה היא מנהיגות? הבנת התופעה האנושית המכונה מנהיגות במחקר ובשדה. כיצד מופיעה תופעת המנהיגות? מה השפעתה על בני אדם? ומה היא דינמיקת השפעתה?
  2. מה היא מנהיגות חינוכית? מה מבדיל מנהיגות בכלל, למנהיגות חינוכית? מה ההקשר שלה לתחום בית הספר שלך? הערכים והשקפת העולם המעוגנים בתרבות הארגונית בבית ספרך?
  3. המורה כמנהיג חינוכי– מה מאפיינים מיוחדים של המורה כמנהיג? מה דפוסי השפעתו? מה יכול להגדיל השפעת המורה או להקטינה? הבנת הגורמים המניעים את התלמיד .
  4. מה היא מצוינות של מורה/מחנך– יש בכלל דבר כזה? ניתוח מדול של מצויינות של המורה, מי קובע את המודל? איך אני מסתדר בתוכו?
  5. חזון מנהיגותי– מה הוא חזון? מי צריך אותו ולשם מה? מה החזון שלעי המורה? עבור כיתתי ותלמידי? האם לתמיד יש חזון? האם רצוי שיהיה לו חזון? החזון ככלי הנעה עוצמתי- הקשר מעצים ללמידה ולחיים בכתה. איך יוצרים חזון לתלמיד? איך יוצרים את הכתה כקהילת החזון שלי? איך מעבירים חזון לתלמידים? כיצד מנחילים אותו לעמיתים בבית הספר ובכיתה?
  6. אסטרטגיות הנעה של המורה כמנהיג: עיצוב ציפיות התלמיד מחדש, מתן משמעות למטרות, מטרות כדבר מניע, אסטרטגיות הרתימה , ההסכם ככלי חינוכי ומנהיגותי, פיתוח סביבה ואקלים חינוכי מיטבי- שייכות הערכה והוקרה, הנעה ע"י תגמולים, כיצד מניעים את התלמיד מעבר לציפיות שלו מעצמו, הכנה מנטלית, סדר וארגון יוצרים המלחה.
  7. בנית תכנית להצלחה – סימון מטרות, אבני דרך, פעולות קריטיות להצלחה ניהול יעדים .
  8. מנהיגות במצבי הצלחה מנהיגות במצבי כישלון- למידה מהצלחות מורים ותלמידים, למידה מכישלונות.
  9. חניכה- COACHING – המורה כחונך/מאמן את תלמידיו להצלחה. אסטרטגיות החניכה ברמת הפרט ברמת הכיתה.
  10. משוב – ככלי מנהיגותי מעצב את תפיסת התלמיד כאדם מתמודד ומצליח.

ד.הארות לתכנית

תכנית זו הינה מסגרת ללמידה מעמיקה ומשמעותית מתוך ההתנסות.

גודל הקבוצה הלומדת : 15-20  מורים שבוחרים לפתח יכולות וכישורי מנהיגות ע"י למידה התנסותית.

מסגרת למידה 60 ש"ע אקדמיות לאורך שנת הלימודים. 15 מפגשים של 4 ש"ע (או מסגרת מצומצמת השתלמות מוסדית  30 ש"ע )

ההשתתפות היא מתוך  היא מתוך בחירה אישית של המורה .כל משתתף המצטרף מקבל על עצמו ליצור לעצמו ערך גבוה מהלמידה ומהמפגשים, לקיים במלואו את הסכם הלמידה של התכנית. ככלי לפיתוח האישי שלו.

שיטות הלמידה: שיחות, הרצאות קטנות, דיונים, אימון אישי וקבוצתי, משחקי סימולציה, ניתוח אירועים משחקי תפקיד סרטי הדרכה.

בתחילת התכנית המשתתף יסמן לעצמו מטרות, אותן הוא רוצה להשיג ירתום ויוביל את תלמידיו להצלחה בעזרת הגישה והכילים שיקבל בקורס.

דרישות ההשתלמות: השתתפות מלאה בתכנית לכל אורכה תוך כיבוד הסכם הלמידה.קיום כל האימונים יוצרי ההצלחה ודיווחם למנחה על פי הסכם הלמידה.

כתיבת דוח סיכום המיזם שיפעיל המשתתף בתכנית.

מוכנות ובשלות להתנסות בדרכי חשיבה ופעולה של מנהיגות חינוכית.

מנחים /מאמנים:      יהושע גלעד – יועץ ארגוני בכיר ומאמן לפיתוח מנהיגות חינוכית.

ניהול אקדמי – ד"ר עמיר לוי יועץ ארגוני בכיר מרצה במכללות ואונברסיטאות

ומחבר הספר: ניהול ומנהיגות – שינוי וחדשנות

הביבליוגרפיה

  • משרד החינוך (2007). היערכות ליישום הרפורמה בחינוך "אופק חדש". חוברת הפעלה: הערכות ליישום "אופק חדש" – טיוטא להפצה משרד החינוך 2007.
  • ניהול ומנהיגות – שינוי וחדשנות מאת ד'ר עמיר לוי, הוצאת רימונים
  • מנהיגות ופיתוח מנהיגות – גונן א' וזכאי א – משרד הביטחון – 2000.
  • מנהיגות ופיתוח מנהיגות – הלכה למעשה – איציק גונן ואליאב זכאי – משרד הביטחון – 2005.
  • פיתוח מנהיגות חינוכית עכשיו – יהושע גלעד – עלון החינוך בתנועה הקיבוצית- 1993.
  • קובי, ס. (1996 ) שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד, אורעם.
  • סנג'י, פ.מ.: הארגון הלומד, תל-אביב, מטר, 1998.
  • על מנהיגות, הוצאת משרד הביטחון.
  • גלגל התנופה, מטוב למצויין, ג'ים קולינס – הוצאת פקר.
  • יסודות מנהל החינוך מנהיגות וניהול בארגון חינוכי, פרופ' יזהר אופטלקה – פרדס הוצאה לאור.
  • מנהיגות במבחן, רונאלד א' חפץ – הוצאת ידיעות אחרונות.
  • על המנהיגות, פרופ' מיכה פופר – משרד הבטחון.
  • מנהל בית הספר כמנהיג חינוכי – עיונים במנהל וארגון חינוכי 1984.
  • Bandore .s .learning and theory – Englewood cliffs ,new  – jersy cprentice-hall ,1977
  • Kolb,D.H.and fry R  THeories of group processes wiley 1975
  • BASS ,B.M.LEADERSHIP AND PROFOMANCE BEYOND EXPECTAIONS 1985

השאירו פרטים לקבלת מידע נוסף, הצעת מחיר, לתאום מפגש ולכל שאלה ובקשה!

סגירת תפריט