רקע
מתוך מעורבותי הרבה בנעשה בביה"ס, כיועץ לפיתוח ארגוני, אני מזהה 'אבני נגף' מבניים הבולמים את אפשרות ההתחדשות הארגונית, המקצועית והאנושית של ביה"ס.
הרבה זמן חשבתי על הנושא ומצאתי כי הרעיון מיושם כבר בהרבה ארגונים מצליחים ביותר בארץ ובעולם ועשוי להתאים לביה"ס במדינת ישראל.
אני מבקש להציע כי ביה"ס יפעל על בסיס צוותים אוטונומיים הפועלים באסטרטגיה משותפת, אך גמישים בדרך הארגונית, ומובילים ליוזמות חדשות.
שם המודל – "בית ספר בניהול עצמי הצוות החינוכי – כמרכז אחריות!"
במודל זה עשויים לפעול: צוותים כיתתיים, צוותים שכבתיים, צוותים מקצועיים ו/ או תחומיים, צוות הנהלה, צוות מנהלה, מועצת תלמידים וכו'.
הצוות החינוכי – כמרכז אחריות
מהו "מרכז אחריות"? -מרכז אחריות הוא ביטוי ארגוני לזיהוי הייחודי ומתן אוטונומיה לצוות משימה חינוכית הפועל בהתאמה מלאה עם המדיניות החינוכית של ביה"ס.
ניתן ורצוי ליישמו ברמת: צוותים מקצועיים, צוותי שכבות, צוות בין תחומיים, צוות הניהול, צוות המנהלה וכל בית הספר.
המטרה
שיפור הישגים לימודיים וחינוכיים, צמיחה והתחדשות של הצוות החינוכי בביה"ס.
הנחות היסוד לקיום בית הספר בניהול עצמי כמרכז אחריות
- מורכבות מערכת ביה"ס אינה מאפשרת ניהול יעיל ואפקטיבי ממקום אחד!
- "מרכז אחריות חינוכי" מאפשר ביטוי למצויינות, לכשרונות וליכולות, ברמה אישית וצוותית!
- סוף המאה העשרים תמה תקופת "הסמכות הפורמלית" וניהול מודרני מתאפיין בתהליך הפועל "מלמטה למעלה", ומביא למיצוי היכולת והמוטיבציה האישית מתוך בחירה!
- בעבודת הצוות החינוכי בביה"ס מתבקש קשר ברור בין אחריות וסמכות!
- ניתן לשפר מוטיבציית צוות מורים ו/או תלמידים בקבוצות קטנות.
- "במרכז אחריות" יש אפשרות ליוזמות של צוותים חינוכיים ללא צורך סמכות ההנהלה!
- ביה"ס עשוי לחזק את הערכים הדמוקרטיים והקולקטיביים (שוויון ערך האדם, שיתוף ועזרה הדדית) כבסיס לחיזוק פעולה חינוכית יעילה.
- בעבודת צוות חינוכי, אינפורמציה אמינה, זמינה, מהירה לכולם – היא כלי חשוב וחיוני בניהול הפעולה החינוכית!
- תחרות חיובית – כל צוות צריך להוכיח את עצמו!
- מערכת של יחידות קטנות אוטונומיות מבטיחה, גמישות במצבי לחץ, והתמודדות יעילה תוך מחויבות פנימית במצב בו יש להיערך למאמץ מוגבר (טיולים, בחינות, חגים וכו').
- מהנהלת ביה"ס תידרש בעיקר פעולת תאום, מעקב, תמיכה, עידוד ולמידה ארגונית
- ובעיקר – פעולת מנהיגות חינוכית!
עקרונות הפעולה של צוות הפועל כמרכז אחריות
- הצוות החינוכי כפוף למדיניות הכוללת של הנהלת ביה"ס ומשרד החינוך, ונותן לה דין וחשבון על פעילותו השוטפת והישגיו החינוכיים, ופועל עמה בתאום מרבי!
- הנהלת ביה"ס אחראית על תכנון אסטרטגי כולל ומדיניות חינוכית ולימודית, ומנחה את הצוותים החינוכיים לפעול בתאום מרבי וברוח המדיניות הכוללת!
- הצוות אחראי לקביעת מטרותיו (ברות מדידה!) – ואחראי להשגתם!
- הצוות ריבון להפעיל את משאבי כ"א, ציוד ותקציב שהועמדו לרשותו ע"י הנהלת ביה"ס!
- הצוות ריבון להפעיל את סמכותו הארגונית והחינוכית על בסיס התכנית החינוכית הכוללת.
- הצוות החינוכי מפתח את חברי הצוות (מורים ומחנכים) ומפתח את יכולת התלמידים לבצע משימותיהם הלימודיות והחברתיות, תוך תרומה לתפקוד השכבה ויצירת הישגים!
- הצוות אחראי על פעולת התכנון והבקרה לקיום מוצלח של פעילותו החינוכית והצוותית.
- הצוות החינוכי נוטל מחויבות לניהול יעיל ואפקטיבי של עבודת הצוות!
- לרכז הצוות אחריות וסמכות ברורה ומוסכמת, והוא פועל בדפוס של ניהול משתף.
מה ניתן לפתח בביה"ס ע"י צוותים חינוכיים הפועלים כמרכז אחריות חינוכי?
- חיזוק תחושת השייכות וההזדהות עם ביה"ס והצוות החינוכי!
- חיזוק תחושת הערך העצמי של הצוות החינוכי!
- מתן עצמאות ואחריות לצוותים – תיתן מקום להגדלת הביטוי העצמי ומימוש הפוטנציאל הטמון בצוות החינוכי ובתלמידים. מאפשר לצוות החינוכי לקחת את האחריות על היעילות והאפקטיביות! (יעילות הצוות ואפקטיביות – שיפור הישגים לימודיים).
- יאפשר התפתחות מקצועית וחינוכית (יציבות הצוות החינוכי)!
- משפר את האפקטיביות בפעולה (הגדלת ההישגים הלימודיים והחינוכיים)!
- מאפשר שיפור שביעות רצון הלקוחות החיצוניים (תלמידים, הורים ומוסדות העיר) ולקוחות פנימיים (הצוות החינוכי, מחנכים ומורים), מהשיפור בתפקוד ותרומת הצוות החינוכי.
- מאפשר להפעיל את ביה"ס תוך ניצול יעיל של משאבי כוח אדם (למשל: צמצום היעדרויות מורים ותלמידים ונכונות לתרום)!
- נותן מענה הולם יותר לצורכי הקהילה (העיר / הישוב)!
יתרונות שיטת הפעלת צוותים כמרכז אחריות בביה"ס
- מייעל את תהליך העבודה בביה"ס (שימוש נבון ומושכל במשאבים)!
- מעלה את מוטיבציית הצוות, ההזדהות ותחושת השייכות שבו!
- מחנכים ומורים ילמדו כיצד לנהל את הכתה הלימודית כ"מרכז אחריות" – כלומר, תהליך חינוכי וחברתי שמשמעותו רתימת התלמידים להצלחה האישית והכיתתית תוך פיתוח אחריות אישית וקבוצתית!
- מאציל את האחריות והסמכות החינוכית לרמת הצוות, מאפשר להנהלת ביה"ס לעסוק בפיתוח, הערכה, בקרה ותמיכה מקצועית וחברתית!
- מרחיב את עיסוקם (יותר עניין), ותחומי האחריות לביטוי עצמי מלא של הצוות!
- מאפשר פיתוח גאוות יחידה, דימוי עצמי חיובי ותחרות חיובית לשיפור ההישגים!
- מאפשר השתלבות מערכת פעילות, המחייבת התייעלות ואפקטיביות ע"י גישה צוותית ולא אדמיניסטרטיבית!
- מאפשר יצירת קבוצת תמיכה מקצועית וחברתית!
- מאפשר לשתף מורים מקצועיים בצוותים אורגניים!
- מאפשר פיתוח פעילות בין-תחומית תוך מחויבות פנימית של צוות חינוכי!
- במידה והצוות המקצועי נוטל מחויבות להקים "מרכז אחריות" – ניתן לפתח תהליכי למידה רב-גיליים! (תלמידים בוגרים מסייעים לצעירים).
- מאפשר מובליות במערכת ביה"ס, ומאפשר למחנכים ומורים להתנסות בניהול צוותים כתשתית ואימון לניהול מערכות מורכבות יותר (עד לניהול ביה"ס).
ההיבט היישומי – כניסה לתהליך פיתוח צוותים כמרכז אחריות!
– מוצא בזה לכל ביה"ס לזהות את היתרונות הטמונים בהצעה זו, ולברר לעצמם האם הדפוס הארגוני המקצועי הזה אכן עשוי לסייע להם
להשיג את התוצאות להן הם שואפים.
– יחד עם זאת ראוי שביה"ס יבהיר לעצמו מה משמעות עלות ההשקעה בפיתוח מודל זה (זמן, אנרגיות, שכירת גורם מקצועי לשינוי התהליך)
וכו'.
להלן המלצותינו לשלבי פיתוח התהליך
- מפגש עם הנהלת ביה"ס, הצגת המודל, דיון וקבלת החלטות עקרוניות.
- זיהוי צוות או שניים, שעמם כדאי להתחיל לפעול בשנה הראשונה. תנאי הכרחי: רצון ראש הצוות וחברי הצוות להתמודד עם דפוס ארגוני מקצועי שכזה.
- ההנהלה תמנה מישהו אחראי מטעמה לליווי כולל של התהליך, לצוות התייעצות וקבלת החלטות באופן שוטף.
- יצירת אמנה ברורה ומוסכמת בין הצוות שיסכים לפעול כ"מרכז אחריות", לבין הנהלת ביה"ס, דיון באספת המורים ואישור המהלך.
- צוות מרכז האחריות מתארגן ומכין תכנית פעולה ומביאה לאישור ההנהלה, משאושר – מבצע עפ"י שיקול דעתו.
- בתום השנה הראשונה יסוכם וילמד התהליך, יופקו מסקנות ולקחים לקראת שלב ב'.
ס י כ ו ם !
אני מאמין כי דפוס זה טומן בתוכו פוטנציאל עצום לפיתוח משאבי האנוש של כלל באי ביה"ס.
פעולת ביה"ס בדפוס כזה תאפשר צמיחה, התחדשות והתקדמות בלתי נדלית.
הארה: בית ספר שכבר מבצע את פיתוח ויישום התהליך, מוזמן לקיים לאחר פרק הזמן שהוא כבר בעיצומו של התהליך, הערכה מעצבת לשדרוג איכות היישום של דפוס הניהול העצמי של בית הספר.