הרציונאל

הנחת העבודה שלנו : מימוש כישורי מנהיגות חינוכית של המורה בכיתתו עשויים להביא לכך שיוכל להשפיע על דרכי החשיבה וההתנהגות בדרך אפקטיבית. תוך צמצום משמעותי של שחיקת המורה ויכולתו להוביל תלמידיו להצלחה. 

העצמת הקשר הבין אישי הוא ערוץ משמעותי להעברת מסרים והגברת השפעת המורה על תלמידיו. הגישה הפדגוגית של רפורמת עוז לתמורה ורפורמת אופק חדש מאפשרת מימוש תהליך משמעותי להגברת ההישגים, ולהעצמת התהליך הערכי בבית הספר. ניתן ללמד מורים לפתח את יכולות המנהיגות החינוכית שלהם בתהליך שיטתית המבוסס על ההתנסות האישית.

מטרות ההשתלמות

1המשתתף יברר יגבש ויבהיר לעצמו את משמעות תפקידו כמחנך מוביל להצלחת תלמידיו.
2הקנית מיומנויות וכלים  להעצמת הפרט בשעורים הפרטניים  והעצמת הכתה כולה להתמודדות אפקטיבית להצלחה במשימות הלימודיות והחברתיות.
3המשתתפים יזהו את ה'תנאים יוצרי הצלחה' של  תלמידיהם, ויישמו אותם בשעורים הפרטניים ובכתתם  במהלך ההשתלמות.
4פיתוח יכולת וכשורי המורה /מחנך לתקשורת אפקטיבית רתימה ויצירת מחויבות התלמיד להצלחתו.

ה. פרקים בתכנית הלימודים:

 ראשי פרקים מרכזיים בהשתלמות
1מצוינות של מורה – והשפעתו על הכתה.
2המחנך המורה כמנהיג מעצב מעורר השראה וגורם  לתלמידיו להאמין בו
3תקשורת והעברת מסרים אפקטיביים מורה/מחנוך – תלמיד- כתה.
4

עיצוב תנאים יוצרי הצלחת הכתה והמורה

מס'  נושאי הלימוד
1  ההסכם יוצר הצלחה בלמידה – הקנית מיומנות להפעלת ההסכם ככלי לפיתוח יכולת ומוטיבציה של התלמיד/ים ללמידה וככלי לפיתוח תמיכת התלמיד בשעורים הפרטניים  וכקבוצת למידה אפקטיבית!
2  הצבת מטרות ונקיטת עמדה – הקנית מיומנות ניהול לפי יעדים (M.B.O) ככלי לפיתוח תכנית פעולה יוצרת הישגים למורה ולתלמידים. הצבת המטרות תשמש גם ככלי הרותם ומניע תלמידים לפעולה משותפת ולהישגים! הקניית מיומנות, הגדרת מטרות תוצאתיות למורה ולתלמידים
3  

א) פריצת דרך חינוכית – עיצוב תפיסת פעולה חינוכית של המורה המאפשרת פריצת דרך בהישגים לימודיים והתנהגותיים של תלמידים בכתה! ובשעורים הפרטניים.

ב) בנית  התכנית להצלחה בלימודים

4  תפיסת תפקיד המורה כגורם משפיע מחולל הצלחה בכיתתו – מנהיגות מעצבת
5  ניהול תכנית החניכה בשעורים פרטניים . כתכנית עבודה אפקטיבית של המורה.
6  המורה כחונך/מאמן של התלמיד – הכרות עם גישת האימון להצלחה.
7  למידה מהצלחה – למידה מכישלון- הכרות עם תהליך של צמיחה אישית של התלמיד
8  פיתוח מוטיבציה מחויבות של התלמיד – גורמים מקדמים גורמים בולמים
9  התמודדות עם נקודות שבר בתהליך- הפיכת בעיה להזדמנות. התמדה עקביות אמון והכלה
10  המשוב ככלי להעצמה אישית לתלמיד- סיכום והערכת התהליך ותוצרי ההשתלמות
 סה"כ 30 ש"ע אקדמיות.
כל מפגש 3 שעות אקדמיות 
אלף פרחים לפתע יפרחו יכסו את עין המדבר." אלף  Field of tulips — Image by © Royalty-Free/Corbis

 

דרישות וחובות ההשתלמות:

לצבירת שעות לגמול ללא ציון: השתתפות במפגשים וביצוע מטלות בהתאם להנחיות.

לצבירת שעות  לגמול עם ציון:  מרכיבים ישומים לחינוך והוראה

א. ביצוע 'אימונים יוצרי הצלחה' בין מפגש למפגש

ב. הפעלת מיזם חינוכי/פדגוגי ע"י המשתתף  במהלך ההשתלמות והגשת דוח סיכום המיזם החינוכי

מנחה ההשתלמות: יהושע גלעד (צ'יק) יועץ ארגוני בכיר לפיתוח מערכות חינוך.

שם בודק העבודה: ד"ר עמיר לויבתחום מדעי ההתנהגות וחינוךתחום התמחותו: פיתוח מנהלים ומנהיגות חינוכית.
 
      

ז. ביבליוגרפיה

  • דבר מנהל אגף עוז לתמורה –במשרד החינוך מוטי רוזנר- 2013
  • רפורמת עוז לתמורה – תלכיד למנהל ולמורה- משרד החינוך- תשעג
  • אני בסדר אתה בסדר- אריק וברן- ספרית הפועלים.
  • אתה המושך בחוטים ד"ר ווין וו. דייר הוצאת ביטן 1985.
  • היצור החברתי שיפור יחסי אנוש – אליוט ארונסון
  • ניהול ומנהיגות – שינוי וחדשנות מאת ד'ר עמיר לוי, הוצאת רימונים
  • מנהיגות ופיתוח מנהיגות – גונן א' וזכאי א – משרד הביטחון – 2000.
  • מנהיגות ופיתוח מנהיגות – הלכה למעשה – איציק גונן ואליאב זכאי – משרד הביטחון – 2005.
  • פיתוח מנהיגות חינוכית עכשיו – יהושע גלעד – עלון החינוך בתנועה הקיבוצית- 1993.
  • קובי, ס. (1996 ) שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד, אורעם.
  • סנג'י, פ.מ.: הארגון הלומד, תל-אביב, מטר, 1998.
  • Bandore .s .learning and theory- Englewood cliffs ,new  – jersy cprentice-hall,1977
  • Kolb,D.H.and fry R  THeories of group processes wiley 1975
  • BASS,B.M.LEADERSHIP AND PROFOMANCE BEYOND EXPECTAIONS 1985
סגירת תפריט