הקדמה: למה אווזי הבר מה ה'סיפור'?
אנו בגלעד, קראנו, למדנו, התרגשנו מסיפור אווזי הבר.
כתב יד זה יוצר לנו השראה בכל עשייתנו המקצועית. לכן, שמנו את גם את מבנה אווזי הבר בלוגו כסמל לעמדתנו ומחויבותנו ללא תנאי לאנשים אשר בחרו לעבוד עמנו.
אנו יכולים ללמוד מאווזי הבר החיים את חייהם במסע מעבר לקצה . . . מעבר לאופק! כל שנה יוצאים למסע אתגרי ומרתק בן 5,000 ק"מ מאירופה לאפריקה ובחזרה. מסע עם תלאות, קשיים, סערות ופגעים רבים בדרך. והם עושים זאת בענווה, בסדר, בארגון למופת תוך עזרה הדדית.
פעם חשבתי שאפשר ללמוד רק ממלומדים עתירי תארים באוניברסיטה, אך למדתי כי אפשר ללמוד מכל אחד, גם מאווזי הבר. בבוא הסתיו, כשאתם רואים את אווזי הבר עפים מעל ארצנו, נודדים דרומה לקראת החורף . . . תשימו בוודאי לב: האווזים עפים להם בצורה מאורגנת להפליא במבנה "V". אולי חשוב שתדעו מה המדע גילה לגבי הסיבה לכך שהם עפים באופן זה: כאשר האווז (או אווז או עגור וכו') משיק בכנפיו, היא יוצר כוח עילוי עבור אווז הבר שטס מיד אחריו. בכך שהם עפים במבנה "V", ללהק כולו מתווסף טווח תעופה גדול יותר ב- 71%!.. (כך אומר מדע) ביחס למצב שבו כל אווז בר היה עף לו לבדו….

תובנה מס' 1: העוצמה של לנוע יחד למטרה
חברי צוות החולקים כיוון משותף ותחושה של קהילה אנושית ואחריות משותפת ונוקטים עמדה לערבות הפעולה המקדמת, יכולים להגיע למקום אליו אתם הולכים בקלות ובמהירות רבה יותר, כיוון שאתם יכולים לנוע על הדחף והאנרגיות של חברכם לצוות.

תובנה מס' 2: ליטול מנהיגות בבטחה, בצניעות, בענווה, מתוך מחויבות לאנשים ולמסע האנושי
כך גם אנו חברים בצוות, אם נהיה מוכנים להיות בראש, לפעול יחד תוך תמיכה הדדית, ננוע יחד אל המטרות שקבענו ביתר בקלות, ובמהירות רבה יותר! נהיה אפקטיביים ונחסוך המון אנרגיות ומשאבים. כשאווז נוטש את מבנה הטיסה, הוא חש לפתע את הגרירה וההתנגדות (של אוויר) בניסיון שלו לעשות זאת לבד. . . ועד מהרה חוזר למבנה התעופה על מנת לנצל את כוח העילוי של אווז הבר שבחזית.

תובנה מס' 3: העוצמה של האמון, הרצון והלכידות ביחד – מנצחות כל התנגדות או נסיבות
אם יהיה לנו הגיון כפי שיש לאווז, אנו נשאר במבנה עם אלו שהחלטנו ללכת לאותו הכיוון שאליו אנו הולכים, נשתף עמם פעולה וניצור שותפות לכיוון המשותף, נתמוך את פעולת המסע הערכי המשותף – אז יהיה לנו סיכוי לגבור על כל ההתנגדויות, כל הנסיבות וכל אבני הנגף שבדרך. כשהאווז המוביל לחוד, מוביל את הלהקה במסע מתעייף, הוא מתחלף אחורנית ואווז אחר עף בחזית.

תובנה מס' 4: חולקים את מסע ההובלה – מרחיבים את כתפי ההנהגה
זה הגיוני להתחלף בתפקיד המנהיגים המובילים על מנת לחדש אנרגיות, כשמבצעים תפקידים הדורשים מחויבות ארגונית במשימות רתימה ליצירת חברה איכותית בכל מקום, או עם אווזים שעפים דרומה. . . אווזים במעופם צווחים מאחור כדי לעודד את אלו שבחזית להתמודד בהובלת הלהקה למקום שבחרו לעוף לשם.

תובנה מס' 5: חשיבות ההוקרה, העידוד והעצמת המובילים
מה אנו אומרים כשאנו צווחים מאחור על אלו שטסים בחזית? – או אלו שנטלו את האחריות להובלת החברה (או בעלי תפקידים בכל מקום בארגון ובקהילה). האם כאשר אנו בצוות 'צווחים מאחור'… כך אנו 'מעודדים' את אלו שהוצבו בחוד החנית של המשימה שלנו? חשוב לעודד כל הזמן גם כאשר לא הולך. ראו אוהדי כדורגל מושבעים "לעולם לא תצעדי לבד" – שרים אוהדי ליברפול בניצחון או בהפסד, הם תמיד יהיו לצידם ויעודדו – כי הם אוהדי הכדורגל בתבונתם יודעים שזה חשוב.
לבסוף. . .וזה גם חשוב לדעת על נוהגי האתיקה וערכי האווזים . . . כשאווז נעשה חולה, או כשהוא נפצע חס וחלילה מיריות ונוטש את המבנה, שני אווזים אחרים נוטשים יחד עם אווז זה, ומלווים אותו מטה לשדה כדי לתת לו עזרה והגנה. הם נשארים עם האווז שנפל עד שהוא מסוגל לעוף שוב, או עד שהוא מת . . . רק אז הם משיקים כנף לבדם, מצטרפים למבנה אחר כדי להדביק את להקתם בהמשך הדרך.

תובנה מס' 6: עוצמת ההקשבה לצרכים האנושיים
האם גם אנו קשובים למצוקת שותפינו? שותפינו למסע החיים שבחרנו ללכת בו? האם אנו קשובים לצרכי העובדים? הלקוחות? צוות הניהול? האם גם אנו קשובים לצרכים האנושיים, למצוקות האנושיות, תומכים במנהלים ובחברים לעבודה ללא תנאי – עד להתחזקותם, וחזרה לתפקודם המלא? האם אנו באמת ערבים אחד לשני?

לסיכום מה נוכל ללמוד מאווזי הבר החולפים בשמי ובשדות הארץ שלנו בסתיו ובאביב?
אם יהיה לנו ההיגיון של האווז, נעמוד זה לצד זה, נתמוך זה את זה – ניצור מבני תעופה משוכללים – נגיע כמו אווזי הבר – רחוק רחוק. ומסעות אנושיים מופלאים יתגלו לנו ותוצאות והישגים שלא פיללנו להם יושגו, ואנו נגשים את עצמנו כצוות אנושי ומקצועי בשמחת חיים ואהבת אדם – בעוצמה וסיפוק אין קץ!

עיבודו של צ'יק גלעד על עיבודו של אנג'לס אריין, בהתבסס על עבודה של מילטון אולגרסון.

סגירת תפריט