מתוך היכרותי רבת השנים את ציבור המורים, אני ער לכך כי קיים אצל כל מורה ומחנכ/ת 'רעב' אמיתי לחולל הצלחה לתלמידיהם. תחושות ההתרגשות והעצמה בעקבות פריצת דרך של תלמידים או של כל כיתה, הן תמיד רגע של התעלות, רגע של תחושת ניצחון נעימה, תחושה של התרוממות רוח והכרת ערך עצמית גבוהה.

יש המייחסים פריצות דרך חינוכיות ולימודיות ל'כימיה' שנוצרה בין מורה ותלמידיו/ה, למאמץ עקשני ועקבי, לתכנית מגובשת וכו'. או לחילופין 'הכתה היתה ברמה טובה', 'הלך לנו יופי' ,'איזה הורים נחמדים'……


אך כאשר רוצים אנו לשחזר, לנתח ולברר מה קרה שם ב'דיוק', והאם ניתן ליצור נוסחת הצלחה שתשמש אותנו תמיד? מתקשים המורים, המחנכים והמנהלים להציע 'מתכון להצלחה' או 'נוסחת הצלחה' חד משמעית.

יחד עם זאת קיימת דרישה כוללת מהמורים להישגיות, לתוצאות טובות! דרישה זו מגיעה ממשרד החינוך, מהרשות המקומית, מהמנהל/ת, מההורים, והיא מופנית למורה הניצב/ת בכתתו/ה, ונדרש/ת לתת מענה – הצלחה לימודית! חינוכית! ומקצועית! וכך אני פוגש אותם לעיתים מתוסכלים, חסרי אונים ומתקשים לעמוד מול הדרישות המקצועיות והצפיות של לקוחות השרות החינוכי עליו הם מופקדים.

מתוך מפגשי הרבים עם מורים, מורות, מחנכות ומחנכים הצלחנו לזהות מרכיבי התייחסות והתנהגות של המורה, העשויים לחולל ולהנהיג תלמידים להצלחה.

הבחנו כי : נכונות ופתיחות המורה ללמוד מתלמידיו, יכולת הקשבה של המורה לצורכיהם האנושיים, אמונה וערכים אותם המורה מיישם אישית, כבסיס לפעולתו החינוכית, ביטוי של אכפתיות ואהבת אדם לכל תלמיד עשויים להביא אותו לפריצת דרך וצמיחה משמעותית של תמידיו ברמה הערכית ולימודית.

יכולתו לראות עצמו בראש 'צוות הלמידה' של תלמידיו, הבנתו כי תלמידים לומדים היטב כאשר הם חווים חוויית למידה משמעותית, נכונותו להשקיע בגיוון דרכי ההוראה שלו, ויצירת הסקרנות, וביטוי ברור של האכפתיות לתלמידיו הם חלק מהמרכיבים בהם אנו מבחינים כגורמים העשויים לחולל הצלחה.

מודעות גבוהה של המורה לדמות שהוא יוצר במפגש עם תלמידיו, דמות שיוכלו לחוש תחושת קרבה ושייכות. מודעות המורה ליכולת ההשפעה שלו על מחשבות והתנהגות תלמידיו, תאפשר להם לעצב את תפיסתם את עצמם כאנשים מצליחים!

מורה המחולל/ת הצלחת תלמידיו/ה, פועל/ת כמנהיג/ה חברתי/ת (בראש וראשונה) וחינוכי/ת! יכולת המנהיגות הזו תומכת את המקצועיות, הפדגוגיה והמתודיקה של תהליך ההוראה.

מתוך המחקר והניסיון הרב שלנו בשטח, למדנו, כי מורים שתפקדו באנרגיות נמוכות, במוטיבציה נמוכה, תפקדו ברמה נמוכה גם בתחום הפדגוגי והתוצאות יופיעו בהתאם.

עבודה עם המורים על המודעות להשפעת ה- BEING שלהם והעצמתו, תשפיע חיובית ביתר שאת על תחום תפקודם בתחום הפדגוגי, הארגוני והמקצועי. שינוי בעמדת המורים ביחס לעצמם ושינוי עמדתם ביחס לתלמידיהם יוצר אפשרות חדשה לראיה חדשה על המציאות ולפריצת דרך אישית למורה, לתלמיד, ובוודאי לכתה.

יהושע ציק גלעד – יועץ לפיתוח ארגוני במערכות חינוך

השאירו פרטים לקבלת מידע נוסף, הצעת מחיר, לתאום מפגש ולכל שאלה ובקשה!

סגירת תפריט