אם אתה מנהיג בקיבוץ/קהילה כדאי לך לבדוק עם עצמך כמה מתוך שבע התכונות של 'מנהיג ראוי' יש לך!

האם אנשים נולדים מנהיגים או שהם הופכים לכאלה? איש אינו בטוח אם ניתן לרכוש כישורי מנהיגות, אולם מומחים לניהול זיהו שבע תכונות עיקריות של מנהיגים. כמה מהן יש לך?

* מנהיגים טובים גורמים לאחרים להרגיש חשובים.

אם ההחלטות והמטרות שלך סובבות סביב עצמך, הדבר יגרום לחבריך לאבד במהרה את התלהבותם. עליך להדגיש את חוזקם ותרומתם של האחרים, ולא את של עצמך.

*מנהיגים טובים משמשים דוגמא אישית.

בכל היבט התנהגותי שלהם. ומיצגים את האימרה שההתנהגות האישית היא המסר.

* מנהיגים טובים מקדמים את החזון האישי והקהילתי.

ההולכים בעקבותיך צריכים לדעת בבירור מהי המטרה שאליה אתה מוביל אותם, ועליהם להבין שיעד זה הינו בעל ערך וחשיבות בשבילם. תפקידך בתור מנהיג הוא לספק להם את החזון הזה.

* מנהיגים טובים וראויים מקיימים את האמרה "מה ששנוא עליך אל תעשה לחבריך".

התייחס אל חבריך בקיבוץ ובמושב בדיוק כפי שהיית מעוניין שיתייחסו אליך. מעט מאד אנשים יהיו נאמנים למנהיג מעליב ופוגע.(יש לכם דוגמא?) בעיקר כלפי אילו שמאכזבים אותך.

* מנהיגים טובים וראויים מודים בטעויותיהם.

אם אנשים חושדים בך שאתה מכסה על הטעויות של עצמך, הם יתחילו להסתיר טעויות בעצמם, ואתה תפסיד מידע חשוב והכרחי לקבלת החלטות.

* מנהיגים טובים וראויים מעבירים ביקורת על אדם אך ורק בפניו.

הענקת שבחים לאדם בפני חברים אחרים גורמת לאחרים להצטיין, אולם העברת בקורת על אדם בציבור רק מביכה את האחרים וגורמת להם להתרחק ממך.

* מנהיגים טובים וראויים נשארים קרוב למרכז הפעילות.

חברי הקיבוץ צריכים להכיר אותך. דבר עם האנשים, בקר במקומות העבודה ובאתרי הפעילות הקהילתית עבודת ועדות צוותים שונים, שאל שאלות ובדוק כיצד העניינים מתנהלים. לעתים קרובות תוכל לזכות בתובנות חדשות לגבי עבודתך, ולנצל הזדמנויות כדי להעלות את המוטיבציה בקרב חברי הקיבוץ . תראה בהתנהגותך כמה הם חשובים לך, וכמה המשימה שנטלו על עצמם חשובה.

* מנהיגים טובים הופכים את התחרות למשחק.

אלמנט התחרותיות המניע את בני האדם באשר הם שם ,חברי הקיבוץ והשותפים עשוי להיות מועיל אם תדע להשתמש בו כהלכה. בקש מכל צוות לסמן יעדים, והענק גמול לחברים שעמדו ביעדים אלו, או הצטיינו בהם. עליך לבחון בקפידה את הכישלונות שלך ולחגוג עם הצוות את הצלחותיו.

סגירת תפריט